Schaapjes tell...zzzz - Reisverslag uit Hexham, Australië van Jorien Roelofs - WaarBenJij.nu Schaapjes tell...zzzz - Reisverslag uit Hexham, Australië van Jorien Roelofs - WaarBenJij.nu

Schaapjes tell...zzzz

Door: Jorien

Blijf op de hoogte en volg Jorien

24 Januari 2010 | Australië, Hexham

TRING!!! 6.00 uur, opstaan, aankleden, ontbijten, tandjes poetsen en om 6.40 zitten we (het schotse koppel Angus&Claire en ik) in de ute (soort pick-up truck).
We zijn opweg naar Willatook, de andere boerderij die de familie bezit. Het wordt vandaag 43 graden1 En op de radio niets anders dan dat mensen geadviseerd wordt om uit voorzorg huizen te verlaten en naar koelere (kust)gebieden te vertrekken. Helaas niet voor ons, wij moeten gewoon werken.
Na 40 minuten rijden komen we op de boerderij aan. De schapen en lammeren worden vandaag geschoren. De voorgaande dagen zijn ze al verlost van hun 'shit'wol rondom hun kont. Deze wol wordt apart verkocht, omdat deze minder waard is.
Samen met Claire zorg ik ervoor dat de wol weggehaald wordt zodra een schaap geschoren is, zodat de scheerder op een schoon oppervlakte kunnen werken. Daarnaast zorgen we ervoor dat de hokken gevuld zijn met schapen, zodat ze in een vlot tempo door kunnen werken. Als schreeuwend en handenklappend lopen we door de shed, maar zogauw een schaap over de dam is en begrijpt dat ook zij niet aan een scheerbeurt onkomen, volgend de anderen..
Wat een zwaar beroep hebben die scheerders! Schapen uit het hok sleuren en ze voorovergebogen scheren, dat de hele dag en zo'n 250 schapen per dag.
En dan lopen de frustraties nog wel eens op. Een schaap bewoog nogal veel en de scheerder gaf hem 2 flinke stompslagen op haar hoofd. Waarop het arme schaap nog meer ging bewegen, met nog een stuk of 8 stompslagen als gevolgd... Schaap geschoren en dood... Wij natuurlijk erg boos! Angus is flink uitgevallen en nadien hadden de schapen zienderogen minder sneeen ed tgv scheren.
Rond half 5 stoppen ze met scheren en geven wij de geschoren schapen nog een anti-worm middel en rijden we rond 20.00 uur uitgeput naar huis. Hitte is erg meegevallen. Jenny had medelijden met ons en had avondeten voor ons gemaakt en zelf lunch voor volgende dag bereid! Hoe lief!
Volgende dat zelfde octendritueel. Vanaag help ik Derek, ingehuurde hulp, om eventueel achtergebleven schapen/lammeren te zoeken in de 700 ha grote weilanden! Met als resultaat 3 lammeren, een groep ooien en in het weiland van de buurman ook nog een grote groep! De omheining is erg slecht dus een megaklus van een paar uur om rond te rijden op de quadbike. Ondertussen was het weer totaal omgeslagen en regende het behoorlijk!
Onderweg vond ik nog een lijdend schaap, aangevreten door vliegen. De verpleegkundige in mij kwam naar boven en besloot haar om haar per quadbikeambulance te vervoeren. Met de vraag of ze haar dood wilden maken, aangezien ze erg vermagerd was en geen overlevingskansen had. Vakkundig werd haar nek opengesneden door Derek en heb ik haar per quadbike naar haar laatste rustplaats gebracht; ergens in een weiland...
Samen met Derek de lammeren behandelt. Hij ga ze een ontwormingskuur en ik voorzag ze van blauwe spray met anti-vliegspul, zodat ze niet als hun tante aangevreten worden door vliegen.
Na alle stress mogen lopen ze zo mak als een lammetje het weiland in.
De volgende dag blijf ik op de grote boerderij. Met de zitgrasmaaier maai ik het gras, maar was te gefocust op dat ene grasprietje, met als gevolg dat ik mezelf vast reed! OEPS! Geen beweging meer in te krijden, uiteindelijk me de ute eruit getrokken! Het kost zo'n 5 uur om het gras te maaien, bij elkaar te harken en naar composthoop te brengen. En dat is niet omdat ik zo langzaam werk, de maaier vast rijd of lange pauzes neem, nee omdat het grasveld rondom hun huis zo enorm groot is!
's Middags verf ik het huis en maak ik nog wat waterbakken voor de schapen in de weilanden schoon.
Rond half 6 is het tijd voor een verfrissende duik in het zwembad en koken we eten in ons eigen huisje.
Zomaar 3 dagen van mijn leven hier op de boederij! Erg afwisselend en leuk!
Even een vraagje aan jullie, waar kom het schapenvlees in Nederland vandaan? Nou niet zeggen, van de slager.. ik bedoel welk land. kan me niet voorstellen dat dat handje vol schapen op de Veluwe genoeg is om voldoende schapenvlees te produceren...
Blijf hier nog 2 weekjes werken en dan door naar Melbourne, Tasmanie waarschijnlijk en verder de oostkust zien!
Ik geniet van de zon, jullie nog steeds van de kou en gladheid??
liefs Jorien

  • 24 Januari 2010 - 09:30

    Elise:

    heee skoapenskeerster! ik zou zeggen druk zo af en toe maar wat wol achterover: je zult het nog nodig hebben, hier lijkt de ijstijd begonnen.. vannacht weeeeer nieuwe sneeuw gevallen! wat een contrast he met jouw 43 graden. respect voor jou hoor, en al je collega's, behalve die dierenbeul natuurlijk. en je weet het, zet ze altijd weer overeind als ze op hun rug liggen, want dat kunnen ze zelf niet! ik eet trouwens nooit shoarma of lamsboutjes, dus zou het antwoord op je vraag niet weten. maar australie lijkt me wat ver voor een vers lapje vlees.
    ons beoogde tripje jouw kant op is nu definitief op de lange baan geschoven helaas. brian kreeg een mooie kans om 1 jaar op de SEH in veghel te gaan werken (wat heel mooi is), dus voorlopig zullen we het toch moeten doen met een weekje skien in oostenrijk. heeeel vervelend;-)
    nou meis, scheerze maar weer en alvast veel plezier bij het spenderen van je loon! xx

    ps bedankt voor je kaartje, was echt leuke verrassing!!

  • 24 Januari 2010 - 10:46

    Marijke:

    Hallo Jorien,zondagmorgen.Gisteren waren je ouders hier, ze wilden de vlonders van de boot op halen. Ho maar. Alles lag nog flink in het ijs, dus verboden om op de boot te stappen( mogelijkheid van krassen) en vannacht hebben we weer sneeuw gehad voor de zoveelste keer. Het mag nu wel warm water gaan regenen. Het kanaal bij mijn huis ligt dicht en de vogels, eenden ,meerkoeten, lijsters, merels ,spreeuwen en al het andere tweevoetige volk hebben het zwaar.
    Bedankt voor je kaart uit N.Z., hij deed er een maand over om hier aan te komen.Ik begin erg uit te zien naar mijn reis naar het zuiden. Eind februari vertrek ik weer richting Sicilie, vorig jaar was ik er ook maar toen was ik en maand eerder en voor daar was het slecht weer, dus nu maar even geduld bewaren en reis ik al bladerend door mijn boeken.
    Leuk je reis zo te volgen. Dat schapenscheerders verhaal geeft wel een beeld van zo'n groot land. Soms krijg ik zin om een keer naar NZ te gaan voor een rondreis. Groet en geniet van de laatste maanden.

  • 03 Februari 2010 - 11:13

    Bram:

    Ienewien!
    Volgens mij heb jij het daar wel naar je zin! Ik zie je zo emigreren :p
    Kan mark mooi je huisje houden ;)
    Heel veel plezier nog! Enjoy it!
    x Bram

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Hexham

Jorien

Actief sinds 25 Maart 2009
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 18936

Voorgaande reizen:

29 Mei 2009 - 09 Mei 2010

Backpacken door Australië en Nieuw Zeeland

27 Februari 2007 - 24 Mei 2007

Namibië

Landen bezocht: