In de wolken! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jorien Roelofs - WaarBenJij.nu In de wolken! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jorien Roelofs - WaarBenJij.nu

In de wolken!

Door: Jorien

Blijf op de hoogte en volg Jorien

18 November 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Weer even een update vanuit New Zealand! Blijf me verbazen over hoe mooi dit land is, krijg bijna spijt dat ik 'maar' 7 weken hier heb!
Gelukkig kon ik toch nog de volgende dag vertrekken uit Auckland. Met een laatste blik vanaf Mt Eden (een vulkaan) op Auckland en de rest van de vulkanen vertrokken richtin Hahei. We hadden prachtig weer! Daar een wandeling langs de kustlijn gemaakt om uit te komen bij Cathedral Cove, helderblauwe oceaan, zon, strand, wat wil je nog meer!!
Na de bbq met wat typische Kiwi ingredienten, zoals kumara (sweet potato) en L&P (lemon and Paoroa) een naar citroensmakende frisdrank, naar Hot water beach gereden. Daar een gat gegraven wat volliep met gloeiend heet water. Helaas te heet om een bad te nemen, maar toch een speciaal fenomeen!
De volgende dag naar Raglan gereden, het surfersparadise van New Zealand. En dat moest ik natuurlijk uitproberen! Na 2 uur les was ik in staat om op mijn surfboard te blijven staan en de golf te volgen totaan de kustlijn! Moet het de komende tijd nog maar eens een paar keer oefenen!
Er waren een aantal mensen in de bus die me (gelukkig) overtuigd hebben om een activiteit te doen in Waitomo Caves. Daar gehuld in een wesuit de grotten bekeken. Kruipend door smalle gangetjes en liggend in een autoband voortgetrokken door de ondergrondse rivier, kijkend naar de glowworms! De glowworms geven een groenig licht (lijkt op de sterrenhemel die je vroeger misschien wel op je plafond hebt, of nog steeds, overdag opgeladen door daglicht en s nachts licht geven) Doordat ze niet kunnen poepen, vindt er een chemische reactie in hun lichaam plaats en dat geeft licht. Met dat licht trekken ze hun voedsel aan (vliegjes ed). Na 9 maanden zijn ze sterk genoeg om zich binnen 2 weken te ontpoppen in een soort mug, zich voort te planten en vervolgens binnen 3 dagen te sterven, omdat ze als vlieg geen mogelijkheden hebben om te eten.. wat een leven!
's Avonds een culturele avond in Maketu. Er werd een chief in onze groep aangewezen die de uitdaging moest aanvaarden; de maaltijd nuttigen (geen probleem!) de gift aanvaarden en meedoen aan de culturele activiteit.
We werden op Maori wijze ontvangen en hebben ons tegoed gedaan aan een heerlijke maaltijd met als nagerecht Pavlova. Na de strijddans en de gift (een munt) te aanvaarden werden we verrast met Maori dans en zang! Nadat zij hun kunsten hadden laten zien, was het onze beurt. De mannen werden van de vrouwen gescheiden. De mannen leerden de Haka in traditionele kleding en de vrouwen de Poi, een dans. Een erg vermakelijke avond!!
De volgende ochtend Thermal Village bezocht, een naar rottende eieren ruikende stad. Klinkt niet echt aantrekkelijk.. De dunne aardlaag zorgt voor een hete aardoppervlakte met kokende modderpoelen, waterpoelen en rottende eiergeur als gevolgd. Het schijnt erg gezond te zijn om daar te baden. De mensen in dat dorp lijden niet aan diabetes, eczeem of astma. We kregen een traditionele hangi maaltijd, bereid door middel van stoom; maiskolf, saucijs en cake. En ondanks de geur smaakte het prima.
Via Taupo doorgereden naar Tongariro National Park! Het was te slecht weer om de beroemde Tongariro Crossing te lopen (balen!) maar een andere korte wandeling gemaakt naar watervallen, wederom prachtig! Binnen 2 uur zoveel verschillende landschappen gezien, wijdse vlaktes, bos, waterval, stroompjes...
Ik besloot om langer hier te blijven om te zien of ik de komende dagen de crossing kon lopen.
De volgende ochtend bleek het wederom niet door te gaan, maar na 30 minuten balen bleek er een andere company wel drop-offs te doen en besloten we met een groep van 12 mensen alsnog de crossing te lopen. Met in ons achterhoofd dat het weer niet optimaal is...
Gehuld in regenjas begonnen aan de 19,4 km! Na 2 uur wandeling het zwaarste gedeelte; staircase to hell. 365 traptredes. Met regen, flinke wind en een temperatuur beneden het vriespunt liepen we in de wolken. We hadden soms een zicht van minder dan 150 meter, een erg bijzondere ervaring! IJs overal tegen de stenen. Even flink doorbijten, maar aan de andere kant van de crossing in de windluwte genoten van de lunch en begonnen aan de afdaling. We liepen constant in de wolken (ja helaas geen leuke Maori, Kiwi of ander sappig liefdesverhaal..) en opeens verdwenen de wolken en konden we een voor een verschillende meren spotten. We hadden dan geen perfect weer voor een mooi uitzicht, maar deze weersomstandigheden maakten de wandeling erg bijzonder en spectaculair! De wandeling is ook beroemd vanwege alle verschillende landschappen die je tegenkomt, heide, sneeuw (in ons geval), bossen, regenwoud...
Vandaag een dag om uit te rusten en morgen vertrek ik naar Wellington om daar de boot naar het Zuidereiland te nemen, wat nog mooier schijnt te zijn!
Door een virus op mijn fototoestel kan ik geen foto's uploaden, BALEN!!! Dus voorlopig moeten jullie het met mijn verhalen doen. Ik probeer zsm een manier te vinden om ze toch op een site te plaatsen.



  • 18 November 2009 - 10:25

    Judith Beeuwkes :

    Hee Jorien,

    Ik wil weer terug naar Nieuw - Zeeland!!! Ik zie het allemaal weer voor me en geniet met volle teugen van je verhalen!! Het Zuider eiland is helemaal top!!! Je weet niet wat je meemaakt!!! Ik ben ook erg jaloers want ik wil gewoon weer terug.....
    Jorien, geniet er nog volop van en blijf van die mooie, leuke verhalen schrijven.
    groetjes Judith

  • 18 November 2009 - 11:08

    Mirthe:

    Gaaf joh, ben echt jaloers...!!!! Veel plezier daar nog en geniet ervan zolang het nog duurt, het dagelijkse leven in NL went namelijk veel te snel weer!
    groetjes Mirthe

  • 18 November 2009 - 19:41

    Elise:

    whaaaahahah je hebt je ouders wel aan 't schrikken gemaakt denk ik. die zagen je al nooit meer terugkeren, je hart verloren aan de eerste de beste maori;-)
    maar gelukkig, het was 'slechts' een wandelingetje in de mist. als je nog een paar van de trekkings doet, kun je straks in het voorjaar met judith en mij mee met de kennedymars, 80 km! we zijn wel weer toe aan een nieuwe uitdaging..

    meid, geniet van al het moois daar ik ben stikjaloers op je!!

    liefs elise

  • 19 November 2009 - 21:01

    Marijke:

    Hallo Jorien, Dank voor je uitnodiging, maar ik zal er ook niet zijn.
    Het is heerlijk om week na week je te volgen en voorla ook met de kaart erbij.
    IK vind het vooral boeiend om te horen hoe je iedere keer weer op breekt, alle vrienden die je gemaakt hebt achterlaat en weer verder trekt. Dan weer nieuwe ontdekkingen doet.
    Met mijn camper trekken heeft daar ook iets van maar wel dichter bij huis.
    Goede reis verder Marij

  • 21 November 2009 - 17:36

    Henk:

    Hey Elise,
    Ik heb nog zo gezegd: GEEN KANGAROE! en OOK GEEN KIWI!
    Wil je Jorien niet op die gekke ideeen brengen!

    een ongeruste paps.

  • 22 November 2009 - 12:23

    Ingrid:

    Hallo nicht,
    Wat jammer dat je geen foto's heb, anders had ik ze aan oma kunnen laten zien. Ze is jaren geleden ook in nieuw-Zeeland geweest bij familie. Nicht nog heeeel veeeel plezier in NZ en tot het volgende verhaal. Veel liefs van ons uit wehl (NL)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Jorien

Actief sinds 25 Maart 2009
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 18945

Voorgaande reizen:

29 Mei 2009 - 09 Mei 2010

Backpacken door Australië en Nieuw Zeeland

27 Februari 2007 - 24 Mei 2007

Namibië

Landen bezocht: